Zöldút, ami visszavezet a tájba
Életmód > Perbál
2008-03-05
Töki templomrom |
A Buda-vidék Zöldút Szövetség 2007. április 23-án alakult azzal a céllal, hogy a Zsámbéki-medence tíz települését (Biatorbágy, Budajenő, Herceghalom, Etyek, Páty, Perbál, Telki, Tinnye, Tök, Zsámbék), valamint Nagykovácsit és a Budakeszi Vadaspark területét nem motoros úthálózattal összekösse. E térségfejlesztési program a környezettudatos közösségfejlesztésen alapul. A Szövetség tagjai jórészt a Zsámbéki-medencében évtizedek óta működő civil szervezetek. Csaknem egy éves közös tevékenységüket az Ökotárs Alapítvány Zöldút-programjához kapcsolódva végzik.
- Melyek azok a lényeges elemek, amelyek a Zöldút programot jellemzik?
Farkas Csilla: - A legfontosabb, hogy ez egy nagyon reális és könnyen megvalósítható program. Különböző burkolatú utakat jelöltünk ki, amelyek szándékoltan elkanyarodnak a főútvonalaktól, és biciklivel vagy gyalogosan járhatóak. Egy olyan úthálózatot kívánunk útjelzőkkel ellátni és megismertetni az itt élőkkel, amelyeket történelmi utaknak tekinthetünk. Ezek most is használhatók, csak csekély javításra szorulnak.
![]() |
Nyakas-tető |
Kapovits Judit: - Fontos elvünk, hogy jellemzően a meglévő földutakat alakítjuk úthálózattá, és nem célunk aszfaltos kerékpárutak létesítése, de szeretnénk a helyi településfejlesztésekbe beilleszteni az elképzeléseinket. Ezért lehetnek olyan esetek, amikor hosszabb-rövidebb szakaszokon aszfaltos kerékpárút a megoldás arra, hogy két település között megmaradhasson, vagy létrejöhessen a kapcsolat.
- Kik vesznek részt a munkában?
Farkas Csilla: - Több, régóta működő szervezet, mint a Zsámbéki-medence Tájvédelmi Egyesület, a Tourinform Iroda, az Zsámbéki-medence Idegenforgalmi Egyesület, a Biatorbágyi Tájvédőkör, valamint a Zsámbéki-medence Életminőség Egyesület mind-mind hasonló szellemiségű feladatokat vállaló egyesület. A szövetséghez csatlakozott még a Budakeszi Vadaspark, akik a Zsámbéki-medencébe nyíló „kapu” szerepét vállalták. Mindenki felismerte programunkban tevékenységének azokat a elemeit, amelyek összecsengenek sok-sok éves törekvéseikkel. Létrehoztuk a Buda-vidék Zöldút Szövetség nevű munkacsoportot és műhelymunkák során hozzáláttunk a program helyi alkalmazásához. Az első szakaszban elkészülő útvonalakat május 10-én, a Madarak és Fák Napján, ünnepélyes keretek között adjuk át kerékpártúra formájában. Az első szakasz megvalósításához az ÖKOTÁRS Alapítványtól sikerült támogatást elnyernünk: ebből készíttetjük az útjelző oszlopokat, melyek a régi határkövekhez fognak hasonlítani.
- Milyenek tapasztalatokat szereztek az eddigi szervezés során?
Kapovits Judit: Egyre nagyobb az érdeklődés és a támogatói kör. Szövetségünk tagjai között vannak pedagógusok, akik iskolájukban népszerűsítik a programot és több gyermekorvos, akik az egészséges életmód elterjedésének lehetőségét látják benne. A helyi települési önkormányzatokkal egyeztettünk, és örömmel mondhatjuk, hogy mind támogatóinkká váltak. De fontos partnereink lehetnek azok a vendéglátóhelyek is, amelyek hosszabb távon a Buda-vidék Zöldút pihenő- és információs pontjai lehetnek. A programot össze kell hangolni a hagyományokon alapuló és a táj varázsát is jelentő tevékenységekkel, mint a mezőgazdaság vagy az erdőgazdálkodás. Egy-egy javasolt útszakasz sokszor több tulajdonoshoz tartozik, a teljes szakaszok kijelölése csak az összes tulajdonos beleegyezésével történhet. Vannak olyan tájhasználati konfliktusok, amelyekre éppen a Zöldút jelenthet megoldást, mint például az engedély nélküli hulladék lerakás. Itt megpróbáljuk elérni az önkormányzatoknál, hogy fokozottan figyeljenek a zöldútvonalak környezetére.
- Mi lehet a Zöldút szerepe a Zsámbéki-medencében?
Kapovits Judit: - A Zsámbéki-medence a főváros tövében van, mégis megmaradt a vidékies jellege, és ennek megőrzésére jó lehetőség a Zöldút. A táji adottságokra építve egy olyan új dolgot hozunk létre, amire évek óta igény volt.
Farkas Csilla: - Fontos különbség a bicikli út és a Zöldút között: amíg a bicikliút arra szolgál, hogy a legrövidebben eljussunk oda, ahova szeretnénk, addig a Zöldút visszavezet a tájba, szándékosan elvezet a rövidebb, de forgalmas utaktól és a biztonságos közlekedést tartja szem előtt.