Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Átmeneti hiány - új BKV-buszok

Közélet > Pest megye

2012-05-14


A BKV korábbi alvállalkozói szerződései 2012. április 30-án lejártak, s bár a BKK még 2011 nyarán kiírta a tendereket a pótlásukra, mégsem sikerült május 1-jéig szerződést kötni egy érvénytelen ajánlatot benyújtó vállalkozás jogorvoslati kérelme miatt.

Az április végén lejárt alvállalkozói szerződések keretében a Nógrád Volán 98 darab autóbuszt, míg a Volánbusz Zrt. négyet bocsátott a BKV rendelkezésére. A tendereket még 2011 nyarán kiírták, de hibás bankgarancia miatt érvénytelen ajánlatot benyújtó Orangeways City Kft. jogorvoslati eljárást indított, amely megakadályozta a szerződéskötést. A vita tárgyát az képezte, hogy az Orangeways ajánlati biztosítékát egy olyan bank bocsátotta ki, amely erre a tevékenységre nem rendelkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének az engedélyével. A bankgaranciát a bíráló bizottság nem fogadta el, a cég jogorvoslatot követelt, ami lehetetlenné tette a BKV akadálytalan működtetéséhez szükséges határidők betartását. 2012. április 30-ig a BKV 102 darab alvállalkozói autóbuszt vett igénybe, ebből négyre a Volánbusz Zrt-vel korábban kötött szerződés továbbra is fennmaradt. A többi 98 darabra a Nógrád Volán nem nyújtott be újabb ajánlatot, de a tenderen a késedelmes döntés miatt a BKK és a BKV így átmeneti intézkedésekre kényszerült a járműkiadás fenntartása érdekében.

Május 1-jétől a közelmúltban vásárolt mintegy negyven használt Mercedes Citaro és Van Hool buszokat még a teljes honosítási folyamat befejezése előtt forgalomba állították. A tenderen egyedül eredményes, 75 buszra ajánlatot benyújt VT-Trans Kft-vel május elsejétől a közbeszerzési értékhatárt el nem érő szerződést kötöttek. Mindeközben a BKK kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, amely május 11-én azt a döntést hozta, hogy az Orangeways fellebbezésének végső elbírálása előtt megköthető a szerződés a VT-Transmannal a 75 db autóbusz (MAN és Alfa Localo járművek) üzemeltetésére, mert a tömegközlekedés folyamatos, kiszámítható, biztonságos fenntartása közérdek.

Apránként lecserélik a régi Ikarusokat

A BKV járműparkját a korábbiaknál korszerűbb járművekkel erősítik. Összesen 82 db használt, de alacsonypadlós, az Ikarusoknál jóval korszerűbb autóbusz áll idén forgalomba a BKK 2011-ben indult tömegközlekedési beruházási program részeként:  13 darab Van Hool, 31 darab Mercedes Citaro alacsonypadlós autóbusz, 14 db német Gräf&Stift MAN alacsonypadlós trolibusz és 38 db Volvo 7700 típusú autóbusz beszerzése már megtörtént.  A használt buszok beszerzése a régi Ikarusok felújítását váltja ki és teszi lehetővé az öreg járművek selejtezését. A használt, alacsonypadlós, a búcsúzó Ikarusoknál sokkal környezetbarátabb autóbuszok vételára (55 EUR, azaz 16 millió Ft) alig haladja meg egy régi Ikarus felújításának költségét, viszont jelentősen alatta marad egy új busz vételárának: a használt Volvo 7700-asok egy új jármű vételárának kevesebb mint egyharmadába kerültek.

Mindezek mellett legfeljebb 150 darab új autóbuszra lezárásra vár egy tender a BKK-nál az Európában egyedülállóan elöregedett buszpark jelentette örökség feldolgozásáért: bár a BKK közleményében maga is kinyilvánította, hogy a nyugati nagyvárosokkal, de mára már akár Varsóval vagy Bukaresttel összemérhető színvonalú buszflotta megteremtéséhez még több száz új járműre lenne szükség.

A hollandiai Veldhovenből érkezett, 2004-es Volvo buszok


Vissza

iranytu-cimlap-2021-3.jpg