Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Bérlet helyett chipkártya

Közélet

2004-11-01


2004. október 1-jén Pest Megye Önkormányzatának dísztermében Pest megye közösségi közlekedéséről tartottak konferenciát különös tekintettel a Budapesti Közlekedési Szövetségre. Budapesten és környékén a növekvő motorizáció kedvezőtlen hatásainak mérséklésére, a közösségi közlekedés összehangolására, javítására és vonzóbbá tételére mintegy húsz éve kezdődtek előkészületek közlekedési szövetség létrehozására.

A tervezett szövetség területén, ahol a fővárossal együtt 170 településben mintegy 3,3 millió ember él, jelenleg három nagy, különböző tulajdonoshoz tartozó szolgáltató üzemel, amelyek elkülönült hálózaton, különböző viteldíj-rendszerben működnek. (BKV Rt., MÁV Rt., Volánbusz). A tervezett szövetség a Budapestre bejárók 86 százalékának könnyítené utazásait.
A Budapesti Közlekedési Szövetség tagjai lennének:
Budapesti Közlekedési Rt, (BKV), amely 250 viszonylaton metró/földalatti, autóbusz, villamos, fogaskerekű, sikló és libegő, valamint elővárosi vasút (HÉV) eszközökkel viszi utasait. A Magyar Államvasutak Rt. (MÁV), amely a Budapestre befutó 11 vonalon szállítja az utasokat a környékről. Volánbusz Rt., mint a térség legnagyobb forgalmát bonyolítja le.
A szövetség létrehozása két lépcsőben látszik célszerűnek: először a közös viteldíj és bérletrendszer (tarifaközösség), mely a Budapesten kívüli bérletes és jegyes utasokra egyaránt kiterjed.
A közös viteldíj rendszerre megfelelő két jegy és kezelő rendszert dolgoztunk ki.
1./ Többszelvényes papír-alapú jegyekre és pecsételős jegykezelőkre épülő rendszer, a bérletesek hagyományos fényképes azonosításával.
2./ Elektronikus díjhordozókra és jegykezelőkre épülő rendszer, amelyben a gyakori használók (jelenlegi bérletesek) térítésmentes chipkártyával, az eseti használók mágnescsíkos, papírlapú egy vagy több utazásra jogosító kártyával utazhatnának. Ez utóbbi megoldás előnye, hogy lehetővé tenné a szövetség tagjai közötti pontos elszámolást, segítené a forgalomszervezést, létrehozása esetén EU-támogatásra is számíthatunk.
Amíg a szövetség létrehozására a megfelelő politikai és pénzügyi döntések megszületnek, a szakemberek bevezető lépésként, a közös bérlet bevezetését javasolják. A külső meglevő bérletrendszer esetében a meglevő BKV, MÁV Volánbusz-bérletek mellett bevezetésre kerülnének a külső-belső egyesítet bérletek is, (a belső bérletrészben 10%-os kedvezmény valósulna meg).
Budapest határán belül összhálózati bérletek bevezetésére is sor kerülne, amelyekkel a BKV szolgáltatásain kívül a MÁV és Volánbusz “belső” szolgáltatásai is igénybe vehetők lennének (ebben az esetben a bérlet 10%-os felárral lenne kapható):
Az egyesített bérletrendszer előnyei a következők: a bérletes utasok számára könnyebb hozzáférés a tömegközlekedés különböző ágazataihoz, akik a bővebb kínálatot kedvezőbb áron vehetik igénybe. A vonzóbb és hatékonyabb közösségi közlekedés a szolgáltató társaságok számára több utast generálhat, tehát nőnének bevételeik.  A BKSZ jelentősen javíthatná az agglomerációban élők életminőségét, közérzetét. Jelentősen csökkenhetne a környezeti terhelés, az utak zsúfoltsága.


Vissza