Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Így sakkozunk mi!

Kultúra > Telki

2013-02-07


Az Oktatás Kutató és Fejlesztő Intézet elfogadta a telki Pipacsvirág Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola sakk-logika oktatására vonatkozó kerettantervét, így az választható tantárggyá vált az általános iskola 1-4 évfolyamán. Egy elhivatott sakkoktató szakember, Pregitzer György az, aki személyiségével egyre több gyereket nyer meg a sakkoktatás ügyének.

A telki Pipacsvirág Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában közel egy évtizede szakköri szinten, két éve pedig heti két órában órarendi keretek oktatják a sakkot. A sakk-logika területekhez kapcsolódó növekvő igények, az iskolákban már ilyen tantervvel kiválóan működő osztályok iránti nagyfokú érdeklődés, a tapasztalatok és a mérési eredmények, valamint az iskolába ellátogató szakemberek bíztatása alapján vágtak bele – egy munkacsoportot létrehozva - a sakk-logika kerettanterv kidolgozásába.

Lapzártánk után, február elején, háromszor egynapos rendezvénnyel próbáltak betekintést nyújtani a sakk-logika oktatás folyamatába, és a kerettanterv használatával kapcsolatos tudnivalókat megosztani az érdeklődőkkel.  A programot a sakk-logikaoktatás tehetséggondozásban, fejlesztő munkában betöltött szerepével kapcsolatos előadásokkal színesítették.

Sarlós Erzsébet az oktats.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy a képességeknek szinte nincsen olyan területe, amit a sakk ne javítana. Fejleszti a logikus gondolkodást, a rövid és hosszú távú memóriát, a lényeglátást, a stratégiai gondolkodást, az összefüggésekben való gondolkodást, az előre gondolkodást, a kockázatelemzést (merjenek-e lépni vagy ne, minek mi lesz a következménye), a megosztott figyelem képességét, a térlátást, az összefüggések felismerésének képességét, a kreativitást, az induktív és deduktív gondolkodást, valamint a kombinációs képességet. Az ellenfél tiszteletére nevel. Normális versenyszellemet alakít ki, hiszen a sakkozásnak van etikettje: minden meccs előtt kezet fognak a gyerekek, jó játékot kívánnak egymásnak, a végén pedig gratulálnak. Türelemre nevel, hogy ki tudják várni, amíg lép a másik. El tudják fogadni, ha megverik őket, ha ők a gyengébbek. Demokráciára is nevel, a sakkban nem számít a kor, kinek mennyi pénze van, ki honnan jött, az a lényeg, hogy ha leülnek egymással szemben, ki mit tesz le az asztalra. A sakktáblánál mindenki egyenlő.

Sarlós Erzsébet arról is beszámolt, hogy a kompetenciamérési eredményeink évről évre egyre jobbak, Magyarország jó iskolái közé tartoznak. Rendre dobogós helyezéseket értek el a megyei megmérettetéseken. A tanulmányi eredményeik is igen jók, tehetségpont is lettek a múlt évben. Tavaly a harmadikos kislányaik megnyerték a megyei diákolimpiát, félévnyi sakkozás után, megverve a több mint tíz éve veretlen veresegyházi csapatot és bejutottak az országos döntőbe. Egy elsős kisfiú pedig, aki azért kezdett el sakkozni, mert a nővére harmadikosként sakkozott és ő is szeretett volna, a pest megyei bajnokságon lett 2. helyezett.

És ez még csak egy kétéves folyamat eredménye, ami hosszú távon nagyon jó alapot teremt, bármelyik iskola jól építkezhet rá a jövőben.

fotó: iskola.telki.hu


Vissza