Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Új fogyasztóvédelmi intézkedések

Gazdasági rovat > Pest megye

2014-01-13


Korszakváltás ment végbe az elmúlt négy évben a fogyasztó-védelemben. Ennek a legmeggyőzőbb példája, hogy a fogyasztói jogok védelme bekerült az alaptörvénybe - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára mai sajtótájékoztatóján Budapesten.

Fogyasztói csoportok létrehozása tilos

Szatmáry Kristóf elmondta: a fogyasztóvédelmi törvény tavaly novemberben elfogadott módosításának megfelelően január elsejétől már tilos fogyasztói csoportokat, más néven vásárlói klubokat alapítani. A meglévő csoportokhoz pedig csak kivételes esetben, egy kilépő tag helyére lehet csatlakozni. A fogyasztói csoport tagjai együtt takarékoskodnak autóra, lakásra, majd megvásárolják és kisorsolják a tagok között. Általában az kapja meg, aki a legtöbb előre fizetést vállalja. A csoportszervezők reklámjaikban többnyire hitelként tüntetik fel szolgáltatásukat, melyeket munkanélküliek, BAR-listások és nyugdíjasok is gond nélkül igénybe vehetnek. A Gazdasági Versenyhivatal tájékoztató kampányai ellenére főként az alacsony képzettségű és hátrányos szociális helyzetű emberek esnek áldozatul, s jellemző, hogy e vállalkozásaok bejegyzett székhelyei Budapesten vagy Pest megyében találhatók.

Az új szabályozás szerint a 2012. január elseje előtt alakult csoportokat be kell jelenteni a fogyasztóvédelmi hatóságnál.

Telefonos ügyfélszolgálat

Az "ésszerű várakozási idő" meghatározást pontosította a törvény. Január 13-tól a közszolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatán öt percen belül jelentkeznie kell az ügyintézőnek. Több milliós bírságra számíthatnak azok a szolgáltatók, akik ezt a rendelkezést nem tartják be. "Több tízezer vagy százezer magyar állampolgár idegrendszerét tudjuk ezzel kímélni" - fogalmazott az államtitkár.

Rezsipontok és fogyasztóvédelmi referens

Kiemelte, hogy a módosítás legjelentősebb része az állami fogyasztóvédelmi intézményrendszer megteremtését szolgálta. A kormányzat elkötelezett a rezsicsökkentés végrehajtása mellett, megtiltotta a közszolgáltatóknak, hogy a sárga csekkel történő befizetéseket, illetve a számla nyomtatott példányának egyszeri kiadását külön díjhoz kössék. Január 13-tól a fogyasztóvédelmi hatóságon belül rezsipontokat állított fel megyei szinten, a számlákról a lakosság így több információhoz juthat.

Január elsejétől minden nagyvállalat köteles fogyasztóvédelmi referenst alkalmazni, akinek elsődleges feladata a fogyasztói panaszok kezelése és kapcsolattartás a fogyasztóvédelmi szervekkel.

Idősek és fogyatékosok kiemelt védelme

Az új szabályozás szerint a fogyasztóvédelmi hatóság figyelmeztetés helyett már az első esetben bírságot szab ki, ha például idősekkel, hiszékeby emberekkel vagy fogyatékossággal élőkkel szemben jogsértést tapasztal, például termékbemutatókon - mutatott rá.

Több bírság, elegendő parkoló

November óta az eddigi százmilliós bírságplafon ötszázmillió forintra emelkedett, a korábbi összegnek ugyanis már nem volt elrettentő hatása a multinacionális nagyvállalatoknál. A napi fogyasztási cikkeket árusító üzleteknek az elárusítótér nagyságához igazodó mennyiségű parkolóhelyet is biztosítaniuk kell.

(MTI/Iránytű)

A sajtótájékoztató anyaga a képre kattintva megtekinthető:

forrás: kormányszovivo.hu


Vissza