Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Hatsávosra bővül az M1

Gazdasági rovat > Pest megye

2020-12-31


M1.jpgMiközben az ősz végére befejeződött a legforgalmasabb magyar autópálya, az M1 Budapest és Tatabánya közti szakaszának a rekonstrukciója, heteken belül elkészül a teljes átépítés és bővítés előkészítése is. A nemzetközi tranzitforgalom mérséklésére eközben már folyik a fővárosi agglomerációt elkerülő komárom–székesfehérvári átkötés tervezése.



M1.jpgA Magyar Nemzet december 30-i számában Jámbor Gyula cikkében arról ír, hogy az M1-es autópálya nem csak a magyar autósoknak, de a Németország és Törökország között közlekedő személy- és áruszállító járműveknek is kiemelt fontosságú útvonal, amit az útdíjbevételi adatok is mutatnak. Ugyanakkor az agglomerációs forgalom is évről évre nő, ezért stratégiai kérdés, hogy az M1 használható legyen. A kormány az évtized közepén döntött úgy, hogy elkerülhetetlen az útvonal teljes újjáépítése és kibővítése, 2018-ban pedig megkezdődött a tervezés a teljes újjáépítésről és kibővítésről. A befejezés határideje január közepe. A szerződés szerint a tervező cégeknek a meglévő kétszer két sávos autópályát kétszer három sávosra kell bővíteni két szakaszban: az M0-tól Tatabánya Újvárosig, majd onnan Győr (M19) csomópontig. A bővítéssel együtt a pálya teljes rekonstrukciója is megvalósul, a hidak szélesítésével, komplex és egyszerű pihenőhelyek átalakításával, bővítésével.

Amikor a bővítésről döntöttek, meglehetősen rossz állapotban volt az M1. A Magyar Közút ezután állt neki a burkolat felújításának, 2018 óta Budapest és Tatabánya között mindkét irányban összesen 71 pályakilométernyi szakasz újult meg, a munkálatokkal idén ősszel végzett a kivitelező. Az autópályát október végétől újra korlátozás nélkül, jó minőségben, biztonságosan használhatják a közlekedők.

Az M1 nagyjavításával párhuzamosan megindult a gondolkodás a közlekedési tárcánál, hogy mérsékelni kellene a Budapestre, illetve az M0 körgyűrű felé vezető autópályák nemzetközi tranzitforgalmát. Miként Mosóczi László, az innovációs tárca közlekedésért felelős államtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta, olyan kerülő gyorsforgalmi útvonalakat kívánnak fejleszteni, amelyeken a járművek a Hegyeshalom és az erdélyi határátkelők között a főváros és az M0 érintése nélkül közlekedhetnek.

Ennek elsőként megvalósuló példája az M81, amelynek tervezéséhez a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már a nyáron kihirdette a nyerteseket. A fejlesztés során mintegy 120 kilométeres észak-dél irányú közlekedési folyosó jön létre a Dunántúlon, már meglévő utak fejlesztése révén. Ez a négysávos út lehetőséget teremt a főváros elkerülésére, miután az M1-től indulva gyakorlatilag az M6-ig húzódik majd, keresztezve az M7-et.

A teljes cikk IDE KATTINTVA olvasható.

Kapcsolódó cikkünk: Befejeződik az M1 helyreállítása - 2020-10-27


Vissza