.

2018. december 15. szombat, Valér napja van. Tizenháromezer példányos, ingyenes regionális havi lap, heti hírlevél és napi frissítésű honlap
Kereső
 
Iránytű Heti Hírek

Galéria


Belépés a fórumba


Óceánrepülők

Budakeszi > Ki-kicsoda
2011-06-05
1304 olvasás

Kevesen tudják, hogy az erdélyi sváb Endresz György, első világháborús hadipilóta, az 1921. szeptemberi, soproni népszavazást kikényszerítő nyugat-magyarországi nemzeti felkelés tisztje 1931. július 15-én 17.20-kor társával a kanadai Újfundlandban fekvő Harbour Grace-ből felszállva 25 óra 20 perc alatt magyarként elsőnek repülte át az Atlanti-óceánt. 5770 kilométert tett meg leszállás nélkül Bicskéig a Justice for Hungary! (Igazságot Magyarországnak!) feliratú, 470 lóerős Lockheed Sirius típusú repülőgéppel. Navigátora Magyar Sándor volt. Azt viszont biztosan még kevesebben tudják, hogy az Endresz-Magyar páros teljesítményét egy másik magyar páros megismételte. Az egyikük Budakesziről való.

 Endresz és Magyar három világcsúcsot állított fel: 1. 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partokat. 2. Az 5770 kilométeres távot rövidebb idő alatt teljesítették, mint addig bárki. 3. A korábbi óceánrepülők közül senki sem hatolt be ilyen mélyen az európai kontinensre.

A rekordereket nemzeti hősként fogadták Budapesten a Millenniumi Emlékműnél, ahová százezrek ünneplése közepette érkeztek. Az eufórikus hangulat a korabeli leírások szerint három hétig tartott.

 ***

Azt viszont biztosan még kevesebben tudják, hogy az Endresz-Magyar páros teljesítményét egy másik magyar páros megismételte. Az egyikük Budakesziről való.

Amerika egy évig ünnepelte Lindbergh óceánrepülésének 50. évfordulóját. Az akkor New Yersey-ben élő két magyar - egy harmadik társuk, Roykó Károly ötlete alapján, aki végül betegsége miatt nem vehetett részt az úton – elhatározták, hogy ők is emlékezetessé teszik a magyar siker 50. évfordulóját. Az eredetileg zirci Krug László pilóta és a budakeszi Németh Zsigmond navigátor 1981. július 18-án magyar idő szerint 16 óra 25 perckor szállt fel a kanadai Újfundland ganderi nemzetközi repülőteréről és tizenkilenc órás, 3800 méter magasságban végrehajtott repülés után július 19-én, szintén magyar idő szerint 11 óra 28 perckor szerencsésen földet értek Budapesten, a Ferihegyi repülőtéren. Egy 285 lóerős Bonanza-Beach típusú egymotoros géppel, amit tőlünk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban legfeljebb permetezésre használnak, átrepülték az Atlanti-óceánt.

Elhatározásuk és a megvalósítás között alig egy félév telt el, s new yersey kormányzójától nehezebben jutottak hozzá a szükséges engedélyhez, mint a magyar hatóságoktól, akik a negatív sajtóvisszhang kellemetlenségeitől tartva megadták ugyan a berepülési engedélyt, de az akcióról a magyar kormány nem vett tudomást és a repülőn sem szerepelhetett a Justice for Hungary – felirat. Mivel a rövid idő miatt adománygyűjtésre sem maradt elég idejük – a kétmilliós amerikai magyarság 1700 dollár támogatást adott – kölcsönöket vettek fel a vállalkozásukra, a házukra, s ebből finanszírozták a gépvásárlás és a speciális felszerelés tetemes összegét.

Már a repülőút első órájában elromlott a hosszú távra használatos rádióadójuk, így a navigációjukat a közelükben közlekedő utasszállító gépek és óceánjáró hajók segítségével oldották meg, egy kis teljesítményű rádión. Az oxigénhiánnyal, az álmossággal, az éjszakával, egy jégviharral és a több ezer kilométerrel sikeresen megküzdő pilótákat közel tizenötezer ember várta a budapesti reptéren. A két pilóta megkoszorúzta a Kerepesi úti temetőben Endresz György sírját és a földet érésük helyszínén, Bicske határában felállított emlékművet. Átvették a Magyar Repülőszövetség e jubileumra alapított kitüntetését és a Magyarok Világszövetségének aranyjelvényét. Óriási szeretet és érdeklődés kísérte őket, de diplomáciai szinten egyedül a budapesti amerikai nagykövet fogadta őket egy pezsgős koktélvacsorára.

Az akkor harminchét éves Németh Zsigmond családjával együtt a háború után került Budakeszire. Az általános iskolát itt végezte, a Petőfi gimnáziumban érettségizett, autószerelőnek tanult. 1968-ban Budakesziről nősült. Szülei – apja pilótaként, anyja üzletvezetőként a reptéren dolgozott – ekkor beköltöztek a fővárosba és a budakeszi lakást átengedték a fiataloknak. 1969-ben feleségével együtt elhagyta az országot, azóta az Egyesült Államokban él. A General Motors műszaki ellenőreként dolgozott. Néhány évig a Magyar Öregdiák Szövetség new brunswicki hétvégi iskoláját vezette. 2002-ben hazatelepült.

1981-ben budakeszi ismerőseit is felkereste. Mint mondta: „Az élet iróniája, hogy amikor „világhíres” lettem, akkor kellett észrevennem, Budakeszin elfelejtettek! Ebbe természetesen egy-két igaz barát nem tartozik bele, hisz az ő szeretetük időtálló!

              Németh Zsigmond hajdani osztálytársával, Pfendtner Józseffel Budakeszin

 Koós Hutás Katalin

Nyomtatható verzió

Vissza | A lap tetejére

     
     

www.budakornyekiiranytu.hu 

Made by EG-LOGIC